India - Reisverslag uit Colva, India van Tim en Bonnie - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Colva, India van Tim en Bonnie - WaarBenJij.nu

India

Blijf op de hoogte en volg Tim en Bonnie

11 Juni 2014 | India, Colva

Haa iedereen!

Hoe is t met jullie? Op t moment zitten we aan het strand in Goa dit verhaal te typen, het gaat dus wel lekker. Althans, het gaat nu lekker.
Afgelopen weken waren redelijk zwaar. Temperaturen tot 50 graden, een hoge luchtvochtigheid en drukke stoffige steden.

In de vroege ochtend van 16 mei vertrokken we vanuit het bergachtige pokhara (Nepal) naar het vlakke Varanasi in India. Een lange stoffige en warme aaneengesloten reis met de auto, bus, trein. En als hoogtepunt met de fiets de grens tussen Nepal en India over.

Eenmaal met de trein in Varanasi aangekomen stonden we echt in een andere wereld dan we tot op heden gezien hadden. Moeilijk om het allemaal te omschrijven maar zoals sommige mensen gedurende onze reis al vertelde: 'nothing prepairs you for india' en dat klopte.

Varanasi is een oud stadje waar al jaren niks meer is gebouwd. Erg gaaf om te zien maar je begrijpt dat een stad die stilstaat ook weinig voorzieningen heeft en de infrastructuur ver achterloopt. Verder staat Varanasi bekend als de stad van leven en dood. Volgens rituelen brengen veel Indiërs hun overleden familieleden naar de naast gelegen heilige rivier 'de Ganges'. Hier zagen we o.a
heftige rituelen als lijkverbrandingen van de rijke Indiërs. De lichamen van de arme Indiërs drijven tussen die van de dieren.

Na een aantal dagen in het heftige Varanasi zijn we met de trein doorgereisd naar de natuurlijk beroemde Tasj mahal in Agra en vervolgens de hoofdstad Delhi.

In Delhi hebben we meer de kant gezien van de rich and "bollywood" famous. Mooie clubs en rooftop restaurants gezien. Daarnaast wat antiek en sieraden markten afgestruind..

Vervolgens was Udaipur " het Venetië van India" nog een heel relaxt stadje gelegen tussen drie meren. Leuke sfeer, restaurantjes, parken en straatjes om doorheen te struinen.

Als laatste was de grote stad "Mumbai" Bombay in het westen aan de beurt. De stad zoals wij hem zagen is erg verdeeld tussen rijk en arm. Dat deed ons af en toe best pijn om te zien. Zoals we in heel India wel arme bedelaars tegenkwamen was dit in Mumbai van een ander level.

We zijn verschillende keren de slums "sloppenwijken" ingegaan en wat we hier zagen was o.a: Jongen mensen die in weggestopte kamers onbeschermd chemicaliën voor bv. waspoeder en metalen moeten bewerken. Moeilijk te bevatten wat je soms ziet. Enig lichtpuntje vonden wij de wijze waarop de mensen overleven doormidden van recycling en reparatie van verschillende middelen die in het westen overbodig blijken te zijn.

Wat voor ons ook overbodig blijkt te zijn, zijn de schepen en afvalhopen die wij aan de kust van darugana zagen. deze omgeving voelde meer als een hel op aarde. Afgeschreven schepen uit heel de wereld worden hier door hoofdzakelijk vluchtelingen uit Bangladesh en Pakistan gebroken en verwerkt tot nieuwe materialen in barre omstandigheden. Net als alle afval die hier gestort word uit het westen. Echter was het fascinerend om te zien dat kinderen op een vuilnisbelt toch kunnen spelen en lachen.

Ook hebben we nog een soort van tempel bezocht waarin een krankjorum "helende" imam aan het werk was, die vrouwen met een psychose drugs toe diende. Hierna waren we klaar met Mumbai, en zijn die avond naar Goa vertrokken.

Al met al te veel meegemaakt om hier allemaal te kunnen vertellen. We zijn o zo blij dat we het allemaal hebben gezien en gevoeld hebben. India is verder volgens ons echt easy om als toerist zelfstandig doorheen te reizen. Toeristen krijgen vaak voorrangsbehandeling en hebben indien je dat wilt zelfs een privé coupe in de trein.

Naast de bizar smerige steden vol afval, waar geiten koeien en honden overal rondscharrelen is India ook een geweldig kleurrijk en groen land. De natuur en landschappen zijn indrukwekkend en de lokale markten een absolute beleving. Ook hebben we veel positieve ervaringen met de lokale bevolking, erg vriendelijk en altijd in voor een praatje en staan open om je dingen uit te leggen. Het eten is hier van een ander level. Tim is totaal curry verslaafd geworden en Bonnie's eten zonder spicy zou in de toekomst ten alle tijden slap voor haar smaken..

-X- uit lovely India !

p.s
16 juni vliegen we naar Sydney om daar de wk wedstrijd NL-aus te kijken. 72uur later vliegen we verder naar New Sealand.

HUP HOLLAND

• 11 Juni 2014 - 16:50

Die:

Whoeeeeh gaaf weer!! Lijkt me inderdaad heftig wat jullie allemaal gezien hebben! Des te meer waardeer je alles om je heen weer.. Nu nog lekker even genieten van het strand en ook van Sydney!!! Ik heb laatst nog een lijstje gekregen met leuke niet super toeristische adresjes in NZ, zal het ff doorsturen!? Enjoy! xxx

• 11 Juni 2014 - 16:51

Sofie:

Die moest fie zijn!

• 11 Juni 2014 - 16:55

Opa En Om A Schoovers:

Tim en Bonnie,wat maken jullie veel mee,ongelofelijk,als we dit allemaal lezen,het is onvoorspelbaar,wat waren we verrast en gelukkig met het telefoontje op oma's verjaardag, met de foto's bij het reisverslag kunnen we ons alles beter voorstellen,leuk dat als wij naar nederland-australie zitten te kijken,dat jullie dat ook doen,dat geeft toch een gevoel van saamhorigheid,we vinder het geweldig dat jullie zoveel van de wereld zien,maar we kijken ook uit naar jullie thuiskomst,dikke kussen van oma en opa

• 11 Juni 2014 - 18:09

Marienke:

Lieve schatten,

Wat maken jullie toch veel mee samen, echt ongelooflijk om te lezen en te zien ( foto 's ).
    Fijn dat jullie weer wat van je laten horen!
    En heeel fijn dat we net even hebben kunnen face- timen! Jullie zien er goed uit.
    Liefs X mama

• 11 Juni 2014 - 19:34

Ingrith :

Heee Mooie foto's ! nou ja ... eerder indrukwekkende .... zeker nu we een beetje de verhalen hoorde die bij de foto's zitten .... KUS !

• 11 Juni 2014 - 20:11

Rosanne:

Wat een avonturen maken jullie mee. Echt heel gaaf!
    En de GoPro doet het ook goed, zo te zien :) Nice!

Geniet ervan. Liefs x

• 11 Juni 2014 - 20:39

Sylvia:

Wat een mooie indrukwekkende foto's. Wat maken jullie veel mee.
    Goed om jullie op de foto te zien.
    Heel veel plezier nog en geniet van het strand.
    Dikke kussss

• 11 Juni 2014 - 22:48

Esther :

Hi Bonnie,

Wat een fantastische reis maken jullie samen!
    Ik lees stiekem alle avonturen mee en kan me voorstellen dat jullie ontzettend genieten.
    Sydney is echt fantastisch!!! Ik weet zeker jullie dat ook gaan vinden.
    Absolute aanrader - de stad vanaf het water bekijken! Sydney Harbour is adembenemend! En de torens beklimmen van de Harbour Bridge is ook goed voor een fantastisch uitzicht. Balmoral Beach wat mij betreft het mooiste strand! (Maar ik weet niet natuurlijk niet of dat nog net zo mooi is na alles wat jullie al hebben gezien :-))
    Een hele fijne reis gewenst samen!

Esther (v. Bellen)

• 12 Juni 2014 - 07:24

Roeli Paludanus:

Wat een prachtig geschreven verslag. En wat doen jullie veel indrukken op. Ik wens jullie heel nog vele mooie momenten samen.

Groeten van Roeli
    Ps ik vind het leuk om jullie te volgen....

• 12 Juni 2014 - 18:49

Mirjam:

Waaauuww Bon en Tim, backpacken voor gevorderden hoor dit! Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Ben nu al benieuwd naar het fotoboek met bijbehorende verhalen! Al zal dat nog even een ellende worden om te maken..! :) Ik kijk uit naar jullie volgende avonturen! Dikke kus Mirjam

• 13 Juni 2014 - 13:20

Pieter En Chan:

Hoi lieve schatten
    Even een berichtje van ons uit Vietnam!! XD
    Echt geweldig die foto's en jullie verslagen. Zoals jullie het omschrijven kunnen we er helemaal een voorstelling van maken.
    Pieter is ook helemaal curry verslaafd, alleen gisteren flink even ziek van geweest.
    Dus die hoeft even niet meer hahaha

Nou heeeeeel veel plezier nog! Wij gaan vannacht om 2 uur ned-spanje kijken met de locals haha
    We zijn benieuwd naar het volgende verslag over nieuw zeeland!!

Dikke kus van ons xxxx

• 15 Juni 2014 - 13:29

Irene:

Heeeee!

Wauw, wat klinkt het allemaal weer ontzettend goed!
    En wat een indrukwekkende foto's; een totaal andere cultuur; prachtig om te zien! Bonnie, je bent wel wat te groot tussen alle vrouwen haha! Veel plezier komende weken!! Geniet van alles om jullie heen!

Liefs Irene